قرار وزير التجارة والصناعة رقم (69) لسنة 2019 بتأسيس شركة مساهمة عامة قطرية باسم شركة بلدنا (ش.م.ع.ق)

عقد تأسيس شركة بلدنا شركة مساهمة عامة قطرية (ش.م.ع.ق) وفقاً لأحكام قانون الشركات التجارية رقم (11) لسنة 2015

إنه في يوم ....... الموافق ..../...../........م، ..../..../....... هـ حرر هذا العقد بين كل من:-

الإسم

الجنسية

محل الأقامة

المهنة

محمد معتز محمد رسلان الخياط

قطري

الدوحة، قطر

رجل أعمال

رامز محمد رسلان الخياط

قطري

الدوحة، قطر

رجل أعمال

محمد رسلان محمد عزت الخياط

قطري

الدوحة، قطر

رجل أعمال

محمد محمد رسلان الخياط

قطري

الدوحة، قطر

رجل أعمال

الاء محمد رسلان الخياط

قطري

الدوحة، قطر

سيدة أعمال


تمهيد
إتفق المؤسسون فيما بينهم على تأسيس شركة مساهمة قطرية عامة، وفقاً لأحكام القوانين النافذة في دولة قطر وقانون الشركات التجارية رقم 11 لعام 2015 (القانون)، وأحكام هذا العقد والنظام الاساسي المرفق به، وذلك وفقاً للأحكام التالية:



المادة 1
إسم الشركة: بلدنا شركة مساهمة عامة قطرية (ش.م.ع.ق).



المادة 2
تتولى الشركة مزاولة الأغراض والأنشطة التالية:
1- إنشاء أو امتلاك أو حيازة أو شراء أو بيع أو الاكتتاب في أو نقل أو تخصيص أو استرداد الأسهم وسندات القروض والسندات وأي مصالح أخرى في الشركة وفي أي شركة تابعة و/أو أي شركة أو مشروع؛
2- استثمار أي من أصول الشركة وسنداتها وأدواتها المالية؛
3- المشاركة في إدارة وتنسيق وتشغيل وتمويل الشركة وأي شركة أخرى أو شخص تمتلك فيه أسهماً أو لها فيه مصلحة أو عليها أي التزام فيما يتعلق به؛
4- تقديم الدعم للشركات التابعة؛
5- امتلاك براءات الاختراع والاعمال التجارية والامتيازات وأية حقوق أخرى واستخدامها وتأجيرها إلى أو لصالح الشركات التابعة او غيرهم؛
6- امتلاك الاصول المنقولة والممتلكات الشخصية والعقارية الضرورية لتعزيز أغراض الشركة أو المساهمة في ذلك؛
7- ابرام العقود والاتفاقيات والترتيبات مع أي شخص تعتبر الشركة أنه يحقق فائدة للشركة أو يعزز أغراضها؛
8- تملك وشراء وتأسيس وإدارة وممارسة جميع أو أي جزء من الأعمال والأملاك والالتزامات الخاصة بأي شخص آخر يقوم بممارسة أي عمل، قد يرى أعضاء مجلس الإدارة أنه من الملائم للشركة ممارسته أو أن احتسابه مباشرة أو غير مباشرة يعزز قيمة الأعمال أو أرباح الشركة او أي من أملاك أو حقوق شركاتها التابعة، أو ما يلائم أغراض الشركة أو أي من شركاتها التابعة؛
9- الاقتراض والرهن والضمان وتحمل الالتزامات وتجميع الأموال وتأمين سدادها بأي طريقة يراها أعضاء مجلس الإدارة مناسبة، بما في ذلك، على سبيل المثال لا الحصر، إصدار السندات والأوراق المالية الأخرى (بما في ذلك المشتقات المالية)، الدائمة أو غيرها، على جميع ممتلكات الشركة (الحالية والمستقبلية) أو أي منها أو أي جزء من رأسمالها غير المدفوع، وشراء هذه الأوراق واستردادها ودفع مستحقاتها؛
10- القيام بكافة الأمور التي يرى أعضاء مجلس الإدارة أنها ذات علاقة أو تؤدي إلى تحقيق كافة أغراض الشركة أو أي منها أو تعزز ممارسة الشركة لكافة صلاحياتها أو أي منها؛ كما يجوز لمجلس الإدارة إبرام معاملات واتفاقيات تمويل وإصدار سندات أو سندات اسلامية أو صكوك أو أوراق مالية (بخلاف الأسهم) وأدوات مالية أخرى والاستحواذ عليها، ويجوز للمجلس أيضاً بيع أصول الشركة أو رهنها أو إبراء مديني الشركة من التزاماتهم؛
11- تنفيذ أي أعمال أو أنشطة أخرى يكون من المعتاد تنفيذها أو يمكن تنفيذها من خلال الشركات القابضة التي تقوم بأعمال مشابهة لأعمال الشركة و/او شركاتها التابعة؛
12- القيام بأي أعمال أو أنشطة استثمارية من شأنها تحقيق منفعة للشركة ومساهميها في رأي أعضاء مجلس الإدارة؛
13- التجارة في المواد الغذائية؛
14- تجارة الألبان ومنتجاتها؛
15- إنتاج الحليب والألبان ومنتجاتها؛ و
16- القيام بأي أعمال أخرى كما لو كانت شخصاً طبيعياً.
وبصفة عامة، يكون للشركة الحق بالقيام بجميع الأعمال والأفعال والتصرفات اللازمة لتحقيق أهدافها ولها أن تمارس أعمالها داخل وخارج دولة قطر.
ويجوز بقرار من الجمعية العامة غير العادية إضافة أو حذف أي من أنشطة الشركة بما لا يتعارض مع الأنشطة الرئيسية لها ووفق القوانين والأنظمة السارية.



المادة 3
المركز الرئيسي للشركة ومحلها القانوني في مدينة الخور، بدولة قطر. ويجوز لمجلس الإدارة أن ينشئ لها فروعاً أو مكاتب أو توكيلات في الداخل والخارج.



المادة 4
مدة الشركة 50 (خمسون) سنة ميلادية تبدأ من تاريخ صدور قرار وزير التجارة والصناعة المرخص بتأسيس الشركة، ويجوز مد هذه المدة بقرار من الجمعية العامة غير العادية؛ ولا تكتسب الشركة الشخصية المعنوية إلا بعد شهرها وفقاً لأحكام المادة (75) من القانون.



المادة 5
حدد رأس مال الشركة المصدر والمدفوع بمبلغ وقدره 1,901,000,000 ريال قطري موزع على 1,900,999,999 سهماً عادياً وسهماً واحداً ممتازاً، والقيمة الإسمية للسهم الواحد (1) ريال قطري، مضافاً إليه ما نسبته 1% مقابل مصروفات الإصدار وهي غير مستردة. يتكون رأس المال من 1,425,750,000 سهماً نقدياً عادياً وسهماً واحداً ممتازاً نقدياً و475,250,000 سهم عيني مقابل حقوق مقومة وفقاً لأحكام القانون.



المادة 6
إكتتب المؤسسون الموقعون على هذا العقد في رأس مال الشركة المصدر بأسهم عددها 475,250,000 سهماً وقيمتها الأسمية (1) ريال قطرى واحد لكل سهم، وقيمتها الأسمية الإجمالية 475,250,000 ريال قطري وقد تم توزيعها على النحو التالي:

الإسم

الجنسية

عدد الأسهم النقدية

عدد الأسهم العينية/ نسبة المساهمة

قيمة الأسهم بالريال القطري

محمد معتز محمد رسلان الخياط

قطري

غ م

237,475,000

%12.49

237,475,000

رامز محمد رسلان الخياط

قطري

غ م

237,475,000

%12.49

237,475,000

محمد رسلان محمد عزت الخياط

قطري

غ م

100,000

%0.01

 

 

100,000

 

 

محمد محمد رسلان الخياط

قطري

غ م

100,000

%0.01

100,000

الاء محمد رسلان الخياط

قطري

غ م

100,000

%0.01

100,000


وقد تعهد المؤسسون أصحاب الحصص العينية بتسليم الحقوق المقومة لإدارة الشركة وتمكينها من إستغلال تلك الحقوق لصالح الشركة بعد الحصول على موافقة الجمعية العامة التأسيسية والإعلان عن تأسيس الشركة نهائيا، وذلك تسديداً لقيمة الأسهم العينية التي إكتتبوا فيها كشركاء مؤسسين بالشركة.



المادة 7
سيتم طرح أسهم عددها 1,425,750,000 سهم، وقيمتها الأسمية (1) ريال قطري وفقاً لإستراتيجية التخصيص الموضحة أدناه:
1- سيكتتب المستثمرون الإستراتيجيون بما لا يقل عن 437,230,000 سهم سهم (أي ما يعادل ما نسبته 23% من رأس المال).
2- سيتم طرح ما عدده 988,520,000 سهم للإكتتاب العام في بنك قطر الوطني المرخص له بتلقي الإكتتابات، بسعر أسمي مقداره (1) ريال قطري لكل سهم بعد موافقة الإدارة وفقاً لأحكام المواد من (76) إلى (87) من القانون. كما يحق للشركة إضافة علاوة إصدار على أن يتم تخصيص أسهم الإكتتاب العام للمساهمين وفقاً لسياسة التخصيص المعلنة، شريطة أن يتم تخصيص أعداد صحيحة من الأسهم.
وتلتزم الشركة بطرح أسهمها للإكتتاب العام خلال ستين يوم من تاريخ تأسيسها، فإذا لم تقم الشركة بطرح أسهمها خلال تلك الفترة، تنقضي بقوة القانون، ما لم يقم مؤسسوها خلال ثلاثين يوم من تاريخ انتهاء أجل طرح الأسهم للإكتتاب العام بتعديل عقد الشركة ونظامها الأساسي والتحول إلى أي شكل أخر من أشكال الشركات المنصوص عليها في القانون، ويتحمل المؤسسون تكاليف هذا التحول بما في ذلك الرسوم والجزاءات المالية التي تفرضها الوزارة، ويكون المؤسسون مسؤولين في جميع أموالهم عن التزامات الشركة خلال تلك المدة.
الأسهم العينية التي أصدرت مقابل حصص شركة بلدنا للصناعات الغذائية والتي دخلت في تكوين رأس مال الشركة هي على النحو التالي:

م

 

إسم مالك الأسهم العينية

بيانها

قيمتها بالريال القطري

1

 

محمد معتز محمد رسلان الخياط

حقوق مقومة

237,475,000

2

 

رامز محمد رسلان الخياط

حقوق مقومة

237,475,000

3

 

محمد رسلان محمد عزت الخياط

حقوق مقومة

100,000

4

 

محمد محمد رسلان الخياط

حقوق مقومة

100,000

5

 

الاء محمد رسلان الخياط

حقوق مقومة

100,000


والتي تم تقييمها بموجب التقرير المقدم من الخبير المستقل الذي انتهى الى تقدير قيمة أسهم بلدنا للصناعات الغذائية بمبلغ 475,250,000 ريال قطري.



المادة 8
مع مراعاة أحكام المادة (158) من القانون، يتعهد المؤسسون بتوزيع تقرير الخبير على المكتتبين قبل إنعقاد الجمعية التأسيسية بخمسة عشر يوماً على الأقل، كما يودع التقرير المذكور في المركز الرئيسي للشركة ويحق لكل ذي شأن الإطلاع عليه، ويعرض التقرير المذكور على الجمعية العامة التأسيسية للمداولة فيه، وإذا قررت الجمعية تخفيض المقابل المحدد للحصص العينية أو تخفيض المزايا الخاصة، وجب أن يوافق مقدمو الحصص العينية أو المستفيدون من المزايا الخاصة على هذا التخفيض أثناء انعقاد الجمعية، وإذا رفض هؤلاء الموافقة على التخفيض، يجوز لمقدمي الحصص الانسحاب من الشركة، ولا يجوز أن تمثل الحصص العينية غير أسهم تم الوفاء بقيمتها كاملة، ولا تسلم الأسهم التي تمثل الحصص العينية إلا بعد نقل ملكية هذه الحصص كاملة إلى الشركة. وفي كل الأحوال، يجوز لمقدمي الحصص العينية الانسحاب من الشركة إذا لم يتم طرح الأسهم للاكتتاب العام أو إذا لم ينجح هذا الاكتتاب العام على أن يتحمل هؤلاء المساهمون تكاليف تصفية الشركة إذا استوجب الأمر.



المادة 9
يجوز مساهمة غير القطريين في الشركة وذلك بعد إدراج الأسهم على بورصة قطر وبما لا يتجاوز 49% من إجمالي أسهم الشركة، وطبقاً للقوانين النافذة في ذلك الحين.



المادة 10
يلتزم المؤسسون الموقعون على هذا العقد بالسعي في اتخاذ إجراءات التأسيس، ولهذا الغرض فوضوا السيد/ رامز محمد رسلان الخياط ليتولى اتخاذ إجراءات التأسيس لدى إدارة مراقبة الشركات، وإستيفاء المستندات اللازمة وإدخال التعديلات التي ترى إدارة مراقبة الشركات إدخالها على هذا العقد أو على النظام الأساسي للشركة، تمهيداً لتوثيقهما لدى الجهة المختصة قانوناً بالتوثيق، وإعادة تقديمها لإدارة مراقبة الشركات، ليصدر الوزير قراره بتأسيس الشركة خلال مدة أقصاها ثلاثون يوماً من تاريخ تقديمهما، والسير في عملية الاكتتاب في الأسهم.
ويتولى مجلس الإدارة الأول اتخاذ إجراءات إشهار الشركة وفقاً لأحكام القانون، ويكون أعضاء مجلس الإدارة الأول مسؤولين بالتضامن عن الأضرار الناشئة عن عدم القيام بإجراءات الإشهار المشار إليها. وتنتقل إلى الشركة بمجرد إشهارها جميع التصرفات التي أجراها المؤسسون لحسابها قبل الإشهار، وتتحمل الشركة جميع المصروفات التي أنفقها المؤسسون في هذا الشأن.



المادة 11
إذا لم تُدرج أسهم شركة المساهمة العامة للتداول في السوق المالي خلال سنة من تاريخ تأسيسها، تتحول الشركة تلقائياً إلى شركة مساهمة خاصة، ويكون المؤسسون مسؤولين بالتضامن أمام الإدارة عن جميع رسوم تحولها إلى شركة مساهمة خاصة.



المادة 12
المصروفات والنفقات والأجور والتكاليف التي تلتزم الشركة بأدائها بسبب تأسيسها تقدر تقريباً بمبلغ يقارب نسبة 1% من القيمة الأسمية للأسهم.



المادة 13
يعتبر النظام الأساسي المرفق بهذا العقد مكملاً له جزءاً لا يتجزأ منه.



المادة 14
تسري احكام القانون ونظام حوكمة الشركات والكيانات القانونية المدرجة في السوق الرئيسية الصادر بقرار مجلس إدارة هيئة قطر للأسواق المالية رقم (5) لعام 2016، كما يتم تعديلها من وقت لآخر فيما لم يرد في شأنه نص خاص في هذا العقد والنظام الأساسي وتعتبر كافة التعديلات التي تطرأ علي ذلك القانون ونظام الحوكمة بمثابة بنود مكملة لهذا العقد وللنظام الأساسي أو معدله له حسب الأحوال.



المادة 15
حرر هذا العقد من ثمانية نسخ أصلية، تسلم نسخة أصلية إلى إدارة مراقبة الشركات لدى وزارة التجارة والصناعة وتودع نسخة أصلية لدى وزارة العدل بدولة قطر ويحتفظ بخمس نسخ أصلية في مركز الشركة الرئيسي؛ وقد فوض المؤسسون السيد/ رامز محمد رسلان الخياط في اتخاذ الإجراءات اللازمة للتأسيس لدى الإدارة والتوقيع بالنيابة عنهم في حدود ذلك.
تم التوقيع على عقد التأسيس هذا من قبل المؤسسين المبينة أسماؤهم في ما يلي:
تم التوقيع على هذا عقد التاسيس من قبل المؤسسين المبينة أسماؤهم في ما يلي:

محمد معتز محمد رسلان الخياط

بموجب بطاقة شخصية رقم 28376003524

 

رامز محمد رسلان الخياط

بموجب بطاقة شخصية رقم 28476003272

 

محمد رسلان محمد عزت الخياط

بموجب بطاقة شخصية رقم 25876000399

 

محمد محمد رسلان الخياط

بموجب بطاقة شخصية رقم 28976001305

 

ألاء محمد رسلان الخياط

بموجب بطاقة شخصية رقم 28776001906

 



محضر توثيق

إنه في يوم: الموافق / / م، بمقر إدارة التوثيق بوزارة العدل، أمامنا
نحن/ الموثق بالإدارة، قد حضر أمامي الأشخاص الموقعون أعلاه وأبرزوا هذا المحرر طالبين
MEMORANDUM OF ASSOCIATION
For Baladna
Qatari Public Shareholding Company
(Q.P.S.C.)
Pursuant to Commercial Companies Law No.
(11 ) of 2015

On this day, ______________ G, corresponding to _______________H, this Memorandum of Association has been executed among:

Name

Nationality

Address

Occupation

Mohamad Moataz Mhd Ruslan

AlKhayat

Qatari

Doha, Qatar

Businessman

Ramez Mhd Ruslan AlKhayyat

Qatari

Doha, Qatar

Businessman

Mohamad Raslan Mhd Ezzat

AlKhayat

Qatari

Doha, Qatar

Businessman

Mohamed Mhd Reslan AlKhaiat

Qatari

Doha, Qatar

Businessman

Alaa Mhd Reslan AlKhaiat

Qatari

Doha, Qatar

Businesswoman


Preamble
The Founders have agreed amongst them to incorporate a Qatari Public Shareholding Company, in accordance with the provisions of the applicable laws in the State of Qatar and the Commercial Companies Law No. 11 of 2015 (the Law), and the provisions of this Memorandum of Association and the Articles of Association, according to the provisions set forth below:
Article (1)
The name of the Company: Baladna Qatari Public Shareholding Company (Q.P.S.C.)

Article (2)
The Company undertakes the following objectives and activities:
1- to establish, own, hold, buy, sell, subscribe for, transfer and allot or redeem shares, loan notes, bonds and any interests in itself, any affiliate and / or any company or undertaking;
2- to invest any of the Company's assets, bonds and financial instruments;
3- to participate in the management, co-ordination, operation and financing of the Company, any affiliate, and/or any company or person in which it holds shares or has an interest or commitment;
4- to provide support for affiliates;
5- to own patents, commercial businesses, franchises and any other rights, and the exploitation and lease thereof to or for affiliates or otherwise;
6- to own moveable assets, personal and real property necessary or conducive for the furtherance of its objects;
7- to enter into contracts, agreements and arrangements with any person which the Company deems beneficial to its business or to be in furtherance of its objects;
8- to establish, acquire, undertake, manage and carry on the whole or any part of the business, property and liabilities of any person carrying on any business, which may in the opinion of the Directors be capable of being conveniently carried on, or calculated directly or indirectly to enhance the value of or make profitable any of the Company's or any affiliate's property or rights, or any property suitable for the purposes of the Company or its affiliate;
9- to borrow, mortgage, guarantee, incur liability, raise and secure the payment of money in any way the Board Members think fit including, without limitation, by the issue of debentures and other securities (including derivatives), perpetual or otherwise, charged on all or any of the Company's property (present and future) or any of its uncalled capital, and to purchase, redeem and pay off those securities;
10- to do all things that are in the opinion of the Board Members incidental or conducive to the attainment of all or any of the Company's objects, or the exercise of all or any of its powers. The Board may enter into financing agreements and transactions, and issue or acquire bonds, Islamic bonds, sukuks, securities (other than shares) and other financial instruments, and may sell or mortgage Company's assets, or release creditors of the Company from their liabilities;
11- to carry on any other business or activities that are usual to, or may be carried on by, holding companies involved in a business similar to that of the Company and/or its affiliates;
12- to carry any business or investment activities that would, in the opinion of the Board Members, achieve a benefit to the Company and its shareholders;
13- trading in food;
14-trading in dairy and dairy products;
15-producing milk, yoghurt, and their products; and
16-carrying out any other work as if it were a natural person.
In general, the Company shall have the right to carry out all business, actions and arrangements necessary to achieve its objectives and may carry out its business inside and outside the State of Qatar.
The Company may, by a decision of the Extraordinary General Assembly, add or remove any of the activities of the Company in a manner that does not conflict with its main activities and in accordance with applicable laws and regulations.

Article (3)
The Company's head office shall be in the city of Al Khor, Qatar. The Company's Board of Directors may decide to establish branches or agencies in the State of Qatar and overseas.

Article (4)
The duration of the Company shall be 50 (fifty) Gregorian years, starting from the date of the issuance of the decision of the Minister of Commerce and Industry authorizing the establishment the Company, and may be extended by a decision of the Extraordinary General Assembly. The Company shall acquire legal personality only after it is declared in accordance with the provisions of Article (75) of the Law.

Article (5)
The Company's issued and paid up share capital is 1,901,000,000 Qatari Riyals divided into1,900,999,999 ordinary shares and one Special Share, and the nominal value of each share is 1 Qatari Riyal, plus 1% in for issuance expenses which are not refundable. The share capital consists of 1,425,750,000 ordinary cash shares and one cash Special Share and 475,250,000 ordinary shares in exchange for rights established pursuant to the Law.

Article (6)
The Founders signatories to this Memorandum have subscribed to the issued share capital of the Company in the amount of 475,250,000 shares and the nominal value of (1) Qatari Riyal for each share and the total nominal value of 475,250,000 Qatari Riyals. The distribution is as follows:

Name

Nationality

No. of Cash Shares

No. of In-Kind Shares / Contributions Rates

Value of Shares in QAR

Mohamad Moataz Mhd Ruslan

AlKhayat

Qatari

Nil

237,475,000 12.49%

237,475,000

Ramez Mhd Ruslan AlKhayyat

Qatari

Nil

237,475,000 12.49%

237,475,000

Mohamad Raslan Mhd Ezzat

AlKhayat

Qatari

Nil

100,000 0.01%

100,000

Mohamed Mhd Reslan AlKhaiat

Qatari

Nil

100,000 0.01%

100,000

Alaa Mhd Reslan AlKhaiat

Qatari

Nil

100,000 0.01%

100,000


The Founders undertake to hand over the rights underlying the In-kind shares to the management of the Company and enable the same to exploit these rights for the benefit of the Company after obtaining the approval of the Constitutive General Assembly and announcing the final incorporation of the Company, in payment of the value of the it kind shares in which they subscribed as founding shareholders of the Company.

Article (6)
1,425,750,000 shares shall be offered, with a nominal value of 1 Qatari Riyal per share, in accordance with the allocation strategy set forth below:
1- The Strategic Investors shall subscribe to no less than 437,230,000 shares (equivalent to 23% of the share capital).
2- 988,520,000 shares shall be offered for the public subscription at Qatar National Bank which is the bank licensed to receive the subscriptions at a nominal price of (1) Qatari Riyal per share after the approval of the Department in accordance with the provisions of Articles (76) to (87) of the Law. The Company is entitled to add a share premium. The shares of the public offering shall be allocated to the Shareholders in accordance with the stated allocation policy, provided that the correct number of shares is allocated.
The Company shall offer its shares for public subscription within sixty (60) days from the date of its establishment. If the Company fails to offer its Shares within such period, the Company shall automatically terminate by force of law unless the Founders, within thirty days from the end of the period when the shares should have been offered to the public, amend the Company's Memorandum and Articles of Association to be converted to any other form of companies stipulated in the Law. The Founders shall bear the conversion costs, including fees and financial fines imposed by the Ministry. The Founders shall be liable in their assets for all of the Company's liabilities during that time.
The in kind shares the Company, issued in exchange for the shares of Baladna Food Industries, that have entered into the composition of the Company's share capital are as follows:

Value in Qatari Riyal

Statement

Name of the in-kind shares owner

 

 

237,475,000

in-kind shares

Mohamad Moataz Mhd Ruslan

AlKhayat

 

1

237,475,000

in-kind shares

Ramez Mhd Ruslan AlKhayyat

 

2

100,000

in-kind shares

Mohamad Raslan Mhd Ezzat

AlKhayat

 

3

100,000

in-kind shares

Mohamed Mhd Reslan AlKhaiat

 

4

100,000

in-kind shares

Alaa Mhd Reslan AlKhaiat

 

5


which were evaluated by the report of the independent valuation expert which concluded with an estimate of the value of the shares of Baladna Food Industries of 475,250,000 Qatari Riyals.

Article (8)
Subject to the provisions of Article (158) of the Law, the Founders undertake to disseminate the report of the expert to the subscribers at least fifteen days prior the Constitutive General Assembly taking place. The said report shall also be deposited at the Company's headquarters and any concerned party may inspect it. The said report shall be submitted to the Constitutive General Assembly for deliberation, and if the assembly resolves to reduce the allocation for the in kind shares or reduce the special advantages, providers of the in kind shares or beneficiaries of the special advantages; they must approve such reduction during the Assembly. If they do not agree to the reduction, the providers of the shares may withdraw from the Company. In kind shares may only represent fully paid shares. Shares representing in kind shares shall only be delivered after transferring ownership of such Shares in full to the Company. In any case, holders of in-kind Shares may withdraw from the Company if the Shares are not offered for public subscription or if this public offering does not succeed. Such Shareholders shall bear the costs of liquidating the Company if required.

Article (9)
Non-Qatari participation is in the Company is permitted upon the listing of the shares on the Qatar Exchange provided the same does not exceed 49% of the total shares of the Company and in accordance with the applicable laws

Article (10)
The Founder signatories to this Memorandum of Association are committed to carrying out the incorporation procedures. To this end, they have delegated Mr. Ramez Mohamad Ruslan Al Khayyat to take the incorporation procedures with the Companies Control Department and to complete the necessary documents and introduce the amendments that the Companies Control Department considers to be included in this Memorandum or the Company's Articles of Association, and he is legally authorized to re-submit any of these documents to the Companies Control Department. The Minister shall issue decision to incorporate the Company within period of thirty days from the date of the submission of the Articles of Association and this Memorandum, and to proceed with the subscription process.
The first board of directors shall take the procedures of publicizing the Company in accordance with the provisions of the Law. The members of the first board of directors shall be jointly liable for damages resulting from the failure of the said publicity procedures. The Company shall bear all expenses incurred by the Founders in this respect

Article (11)
If the shares of the public shareholding Company are not listed for trading in the financial market within one year from the date of incorporation, the Company shall automatically become a private joint stock company. The Founders shall be jointly liable to the Administration for all fees transferred to a private joint stock company.

Article (12)
The expenses, disbursements, salaries and costs that the Company is obliged to settle due to its establishment are estimated at approximately 1% of the nominal value of the shares.

Article (13)
The Articles of Association attached to this Memorandum of Association shall be an integral part of it.

Article (14)
The provisions of the Law and the Governance Code for Companies and Legal Entities Listed on the Main Market issued by the Resolution No. (5) of 2016 of the Board of Directors of the Qatar Financial Markets Authority shall apply unless there is a specific provision in this Memorandum of in the Articles of Association. All amendments to the Law and the Governance Code shall be considered as complementary clauses to this Memorandum and the Articles of Association or as amended according to the circumstances.

Article (15)
This Memorandum is written in seven (8) originals: the Companies Control Department at the Ministry of Commerce and Industry shall retain one original, one original will be deposited with the Ministry of Justice of the State of Qatar, and five (5) originals shall be retained at the head office of the Company. The founders authorized Mr. Ramez Mohamad Ruslan AlKhayyat to take the necessary actions to establish and sign on behalf of them at the Department within the limits thereof.
This Memorandum of Association is signed by the Founders whose names are hereinafter listed:
These Articles of Association is signed by the Founders whose names are hereinafter listed:
Mohamad Moataz Mhd Ruslan AlKhayat
Ramez Mhd Ruslan AlKhayyat
Mohamad Raslan Mhd Ezzat AlKhayat
Mohamed Mhd Reslan AlKhaiat
Alaa Mhd Reslan AlKhaiat